عسل

قیمت عسل طبیعی | فاکتورهای تعیین کننده در قیمت آن

قیمت عسل طبیعی

قیمت عسل طبیعی با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون کیفیت عسل، حجم خرید، تغذیه ای و طبیعی بودن، نوع عسل (تک گل یا چندگل بودن، شهد یا باموم بودن)، منطقه برداشت ، بسته بندی و برخی موارد دیگر تعیین می شود.

بررسی عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت عسل طبیعی

قیمت عسل طبیعی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در خرید عسل طبیعی است و همانطور که گفتیم عوامل بسیاری در قیمت عسل طبیعی تاثیر گذار می باشند، چند موارد اصلی را در اینجا بیان می کنیم.

حجم خرید تاثیر گذار در تعیین قیمت عسل

میزان خرید عسل، ازمهمترین عامل تعیین کننده در قیمت عسل می باشد. معمولا زنبورداران برای داشتن نقدینگی جهت برداشت و هزینه های حمل و نقل و انبارداری بیشتر ترجیخ می دهند عسل های برداشت شده را به صورت عمده با قیمت پایین تر از قیمت تکی بفروشند.

برا همین در خرید عسل به صورت عمده قیمت پایینتر از خرید تکی آن می باشد.

تغذیه ای یا طبیعی بودن عسل

در برداشت عسل تغذیه ای به دلیل استفاده از تغذیه کمکی  حجم برداشت در حدود ۳ تا ۴ برابر بیشتر از حالت عادی می باشد و کلنی زنبورعسل  قوی است و میزان برداشت در مقایسه با عسل طبیعی که زنبور تماما از شهد گل و گیاه استفاده می کند بیشتر است .

با افزایش حجم برداشت قیمت آن نیز پایین تر قیمت عسل طبیعی خواهد بود. بنابراین؛ طبیعی یا تغذیه ای بودن عسل از عامل بسیار تاثیر گذار در قیمت آن می باشد.

نوع و میزان کمیاب بودن عسل

نوع و میزان کمیاب بودن عسل نیز از معیارهای بسیار مهم در تعیین قیمت عسل طبیعی می باشد.عسل گیاهانی که غالب پوشش گیاهی کشور است و از شهد چند گیاه توسط زنبور تولید می شود قیمت پایین‌تری نسبت به عسل‌هایی کمیابی چون آویشن، رازیانه، زیرفون و … دارند.

تک گل یا چندگل بودن عسل

عسل های تک گل  نسبت به عسل های چندگل با زحمت زیاد، در مدت زمان بیشتر و در حجم کم برداشت می شوند، برا همین نسبت به عسل های چند گل قیمت بالاتری دارند.

منطقه برداشت

هرچه زنبوردار کندوها را در مناطق بکرترو کوهستانی مستقر کند زحمت و سختی و هزینه های برداشت نیز بیشتر و به تبع عسل نیز قیمت بالاتری خواهد داشت. برا همین عسل‌هایی که از مناطق بکر و دست نخورده و محافظت شده که هیچگونه آلودگی و سمی در آن وجود ندارد برداشت شود با قیمت بالاتری نیز به فروش می‌رسد.

بسته بندی عسل

نوع ظرفی که برای بسته بندی عسل  استفاده می شود نیز از عوامل تاثیر گذار در قیمت آن است. عسل هایی که در طرف های بی کیفیت بسته بندی می شود نسبت به عسل هایی که در طرف های درجه یک بسته بندی میشود قیمت پایین تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *